Her ses to af de sektioner af el-færgens skrog, der arbejdes på i øjeblikket på værftet. De hører til i midten af el-færgen og ligger her med bunden i vejret. De to dele er næsten færdige og skal til at svejses sammen.

Her ses de samme to skrogdele, hvor de er blevet vendt om og er klar til at blive svejset sammen.

 

Som bekendt er Søby Værft den partner i E-ferry projektet der er ansvarlig for at el-færgen, Ellen, bliver bygget. Til det indledende arbejde med at bygge og sammensætte selve skroget, har Søby Værft hyret det polske værft, Ridson, der har den rette kapacitet og ekspertise til at udføre dette arbejde. Ridson har flere års erfaring med at bygge skibsskrog, og har favorable forhold til at udføre så omfattende opgaver i de store bygninger værftet anvender i den polske havneby, Stettin.

Ved et besøg på værftet i februar 2017 blev de gode kompetencer og forhold kun bekræftet. Der kunne konstateres grundigt arbejde og høj kvalitet på de stålkonstruktioner der var blevet udført. Arbejdet skrider hurtigt fremad, og de to mellemsektioner på el-færgen er stort set færdige og klar til at sætte sammen, som kan ses af fotografiet ovenfor. El-færgeprojektet er højt prioriteret hos Ridson, hvor 35 ansatte arbejder fuldtid på el-færgen. 

Her ses, hvor flot langsiden på en af de næsten færdige sektioner af el-færgens midte bugter sig.

Der bliver svejset på fuldt tryk på Ridson værftet i Stettin, Polen.

Her kan man få et ’sneak peek’ ind i sprinklerrummet på el-færgen.

Når skroget er færdigt vil det blive bugseret af en slæbebåd fra Stettin til Søby. Det forventes at skroget kan bugseres til Søby i løbet af juni måned 2017. Her vil Søby Værft selv, i samarbejde med øvrige projektpartnere samt underleverandører, færdiggøre de manglende og afgørende dele, så som bundmaling, styrhus og al indmaden (batterier, møbler, elektrisk system etc.), inden el-færgen skal på sin første prøvesejlads i december 2017 og endeligt sættes i drift i januar 2018.

  

Når el-færgens skrog skal bugseres til Søby, kommer det til at ske fra dokken i Stettin, som ses på billederne ovenfor.